Soppa film i köket


Jag har tidigare skrivit en handledning i framkallning av sv/v film, som blivit ganska populär. Tänkte att det nu kan vara dags att komplettera med lite fler konkreta tips och råd för den som soppar i köket under enkla förhållanden (som jag själv).Låt mig börja med att konstatera att det inte är svårt att framkalla film. Är man bara noggrann, så är det hur enkelt som helst att få snyggt framkallade filmer.

Jag förvarar alla mina framkallningssaker i en back. Dvs allt utom kemin, den förvarar jag i tre glasflaskor i skåpet under vasken.

Det är viktigt att hålla isär vätskorna eftersom framkallaren är känslig för föroreningar. Därför ska du ha tre mätglas som rymmer minst 500ml. Märk mätglasen så du alltid använder samma till de olika vätskorna. 500 ml är den mängd som går åt för att framkalla en mellanformatsfilm (120). Ska du framkalla en småbildsfilm (135) går det åt 300ml. Det räcker med en tratt, men skölj av den noga efter varje gång du använt den. Vill man lyxa köper man tre trattar och märker dem också.

Att ladda filmen på spiral gör man enklast i badrummet. Stäng dörren och släck, vänta en stund tills ögonen vant sig för att se om det läcker in ljus. En jättesvag ljusstrimma vid dörren gör inte så mycket om man vänder ryggen mot dörren medan man håller på med filmen. Det tar inte så många minuter att ladda på en film, så det är lugnt.

Jag förbereder genom att hälla upp rätt mängd vätskor i de tre mätglasen. Men först har jag kollat temperaturen på framkallaren. Den brukar hålla 21-22 grader och det går bra. Jag håller inte på och kyler ner vätskorna till 20 grader, utan anpassar framkallningstiden efter den temperatur som framkallaren har. Ligger temperaturen 1-2 grader över, kortar jag ner framkallningstiden en halv till en minut. Det handlar ju inte om raketforskning. Framkallaren fungerar bra mellan 18-24 grader.


Du behöver en hyfsad termometer (finns på Photax) och en tydlig tidtagare. Jag använder den som finns i telefonen. Man framkallar efter listan, i vart fall till att börja med. När man sen börjar bli van så justerar man framkallningstiden efter det ljus man fotograferat i. Men börja alltid efter listan. Det finns de som tycker att man ska förväta filmen. Men det är inget jag rekommenderar så det hoppar vi över. Tänk på att det är viktigt att hålla framkallningstiden så exakt som möjligt och att framkallningen pågår ända tills du hällt i stoppbadet.


Stoppbad ca 30 sekunder och sedan fixera i fem minuter. Efter fixertiden, innan du börjar skölja, så kolla på filmen så filmbasen är genomskinlig och inte gråaktig. Är den grå måste den fixeras längre. Dubbla tiden eller blanda nytt fix.


Avsluta processen med att skölja i 20 minuter. Försök hålla temperaturen på sköljvattnet någonstans mellan 18-24 grader.
En sköljslang är jättebra. Sköljningen av filmen blir effektiv utan att det går åt massor av vatten. En svamp att torka av filmen är också bra.


Glöm inte vätmedel när du sköljt klart. En eller två droppar diskmedel går utmärkt. Tänk på att du inte ska skölja efter du haft i vätmedel, utan häng upp filmen och torka av ytan lite lätt med svampen. Jag brukar hänga filmen på tork i gardinstången.

Några fler tips
Skriv på etiketten hur många filmer du framkallat och datum. Efter 5-6 filmer, lägg på en minut på framkallningstiden. Kapaciteten för en liter framkallare ligger runt 10-12 filmer, om det inte dröjer alltför länge mellan rullarna.
Använd indikator-stoppbad, det ändrar färg när det är förbrukat. Är man ekonomisk kan man använda fem procent ättikslösning. Då får man känna med fingarna på vätskan. Känns den inte trög är den förbrukad.
Fix håller längre än framkallare, men man får förlänga tiden. Enklast är att förnya allt samtidigt. Då behöver man inte fundera över om vätskorna är färska.

Nästa steg i analogt fotoarbete handlar om att göra bilder i mörkrum. Det hittar du ett inlägg om här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar